Less is more ar more for less? „Pepco“ ateina į Lietuvą

Gegužės mėnesio pradžioje naujienų portalų antraštės pergalingai skelbė: „Pigių prekių tinklas Pepco tvirtai žengia į Lietuvą“. Penkiasdešimt parduotuvių atidarysianti lenkiška „Primark“ versija pirkėjams žada ypač didelį prekių kiekį, platų asortimentą ir mažas kainas. Pigių prekių tinklas 2004 metais duris atvėrė Lenkijoje, nuo 2013 metų atidarė pirmąsias parduotuves užsienio šalyse, o šiemet jų jau apie tūkstantis. Tinklo savininkui – Pietų Afrikos milijardieriui Christo Viese – taip pat priklauso „New Look“ prekės ženklas.

Prekybos tinklo „Pepco“ šūkis „More for less… Every day!“ atskleidžia jo prioritetą – kiekybę. „Kasdien, į penkias skirtingas šalis, yra pristatoma daugiau nei 1200 prekių padėklų“ – skelbiama oficialiame įmonės puslapyje. Toks drabužių kiekis prilygsta didmeninės prekybos centrams, tad prekių asortimentas yra papildomas dažnai – 3-4 kartus per savaitę. Nors oficialūs duomenys apie išteklių sąnaudas nėra pateikiami, galima daryti prielaidą, kad tikroji tokio verslo modelio kaina yra skaičiuojama gamtos sąskaita.

Vieniems medvilniniams marškinėliams pagaminti reikia 2700 litrų vandens (2013 m. WWF duomenys): tai – pakankamas kiekis žmogui devynis šimtus dienų gyventi be troškulio. Birželio 19 d. reklaminiame lankstinuke rašoma, kad 100 % medvilnės moteriški marškinėliai su aplikacija kainuoja 14,99 zloto arba 3,55 euro. Palyginimui: maisto parduotuvėje už tokią kainą, atskaičius taros mokestį, galima nusipirkti 5,5 litrų pigiausio geriamo vandens – tai yra 491 kartą mažiau vandens negu buvo sunaudota marškinėlių gamyboje.

Nors ekologija žengia priekyje, norisi nepamiršti ir žmogiškųjų išteklių: kaip tokios įmonės įdarbina šiuos resursus? Įprastai rūbą siūnančiam fabrikui sugrįžta 5 % nuo galutinės prekės kainos. Pavyzdžiui, „Pepco“ marškinėlių atveju – apie 18 euro centų. Tačiau tik geriausiu atveju: tarp įmonės eksporto šalių yra Bangladešas, Indija, Šri Lanka, Tailandas ir Kinija, kurių pavadinimai primena plačiai nuskambėjusias prekybos tinklo „Primark“ istorijas. Pasirinkę panašų verslavimo modelį, „Pepco“ nekelia pernelyg didelio pasitikėjimo, kalbant apie fabrikų darbuotojų socialines garantijas bei darbo sąlygas. Oficialiame įmonės puslapyje galima perskaityti apie vyriausiąją valdybą, veikiančius departamentus bei jų atsakomybes, tačiau informacijos apie eksporto šalis čia nėra, apie rūbo gamybą informacija taip pat nepateikiama.

Nors teigti, jog „Pepco“ verslo modelis yra nesąžiningas negalime dėl informacijos stokos, ji ir rodo, kad prekės ženklą reikėtų vertinti kritiškai. Prie to dar prisideda pernelyg didelis panašumas į „Primark“. Nors pasaulyje situacija po truputį keičiasi, daugeliui didelių bendrovių atskleisti kortas ir papasakoti who made my clothes nėra palanku, tad, pieš praveriant vienos iš 50 „Pepco“ durų Lietuvoje, beliks pasirinkti – ar būsime tie, kurie džiūgauja dėl „More for less“, ar tie, kurie toliau atsakingai puoselės „Less is more“ idėją. Aišku viena: tie, kuriems mažos kainos yra prioritetas, kokybinę vertę ir toliau dažniau suras dėvėtų drabužių parduotuvėse.

pepco

One thought on “Less is more ar more for less? „Pepco“ ateina į Lietuvą

  1. Pradėjusi skaityti jau pagalvojau, kad kažkas gero ateina į Lietuvą, bet tada pamačiau žodžius Primark, Lenkija, pigių 😦 Niūdnokas straipsnis.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s